Chrzest samochodu pancernego Kfz 13

Na II Zlocie Militarnym w Ogrodniczkach k/ Białegostoku w początkach czerwca br. publicznie zadebiutowała replika niemieckiego samochodu pancernego kfz 13, zbudowanego przez GRH 9 Pułku Strzelców Konnych w Grajewie.
Pomysł budowy tego pojazdu narodził się w lipcu 2010 roku. Przez pierwsze pół roku trwało gromadzenie dokumentacji, materiałów oraz podstawowych elementów konstrukcji. pierwsze prace konstrukcyjno montażowe ruszyły w marcu 2011 roku.
Podstawą dokumentacji był model firmy Bronco w skali 1/35, z którego wzięto podstawowe wymiary. Resztę detali wzięto z nielicznych dostępnych publikacji i trochę bardziej licznej dokumentacji fotograficznej. Liczne porównania, skalowania i ponad 1000 godzin spędzonych przed monitorem komputera dały jednak efekt.
Naszym celem nie było stworzenie rekonstrukcji pojazdu, a jego repliki, więc wykorzystaliśmy pewne elementy współczesne. Jednostką napędową jest wzmocniony silnik UAZ-a (ok. 130 KM) .Całość porusza się za pośrednictwem tylnego mostu z GAZ-a 69. W kompletowaniu pozostałych części podwozia, staraliśmy się jednak, aby były one jak najbardziej zbliżone do oryginałów. Tak więc mamy jeszcze: kolumnę kierownicy od starego Land Rovera, przedni most (po skróceniu) od Mercedesa 207, 18 calowe koła od Ursusa C-340, kierownicę od Tatry oraz wiele innych drobnych elementów osprzętu silnika.
Pozostałe części podwozia i nadwozia (w tym rama), wykonane są z tzw. materiałów hutniczych, czyli kształtowników i blachy gładkiej lub ryflowanej. W zależności od umiejscowienia, grubość opancerzenia wynosi od 4 do 8 mm. Przedni pancerz oraz wizjery to blacha 8 mm. Boki i tył to płyty pancerne 4-6 milimetrowe. Całość, tak jak w oryginale, jest zespawana. Opony sprowadzone z Czech, zostały dodatkowo ręcznie odpowiednio bieżnikowane. Bardzo dużą wagę przywiązywaliśmy m.in. do wykonania detali wyposażenia. Całość pomalowana jest na typowy pancerny kolor WH z 1939 roku, który dobrany był komputerowo na podstawie oryginalnych elementów uzbrojenie niemieckiego z tamtego okresu.
Wykonana przez nas replika jest całkowicie sprawnym pojazdem, nadającym się do jazdy w każdym terenie (przeszła pomyślne testy w piachach Ogrodniczek). Wymaga jeszcze tylko paru drobnych uzupełnień (chociażby uchylne kierunkowskazy, które są w produkcji) i poprawek, które wyszły w użytkowaniu. Naszym zdaniem skończona jest w 98 procentach.
Dodatkowo w naszym kfz 13 zamontowana jest „ugazowiona” replika karabinu MG 34. Ciekawostką jest także wyposażenie pojazdu w zdalne sterowanie odpalaniem świecy dymnej imitującej spalenie samochodu .
Głównymi konstruktorami i wykonawcami tego projektu byli nasi koledzy z GRH 9 PSK: Maciej Kalinowski i Grzegorz Marciniak. Powstanie repliki, szczególnie w tak krótkim czasie, nie byłoby jednak możliwe bez wsparcia sponsorów i ludzi dobrej woli, którym serdecznie dziękujemy. Byli nimi: Przedsiębiorstwo Handlowe „Fala” w Ełku, Andrzej Sibilski – Przedsiębiorstwo Tapicerskie w Warszawie, Zbigniew Jarczyński z firmy „Gazik 4×4”, PPHU „Jędruś” w Rajgrodzie, Przedsiębiorstwo „Transdźwig Zawadzcy Sp.j.” w Augustowie, „Eko-Dom” Sp.zo.o. w Grajewie, Zbigniew Borkowski, Maciej Skura i wielu, wielu innych.
Według zgodnej opinii kolegów z innych grup rekonstrukcyjnych, którzy widzieli ją w akcji (wypad Podlaskiej Brygady Kawalerii na Prusy – Ogrodniczki VI 2012 r., oraz Starcie patrolu WH ze zwiadem 9 PSK – Grajewo VI 2012 r.), w chwili obecnej jest najbardziej zbliżoną do oryginału repliką pojazdu kfz 13 na świecie.
Mamy nadzieję, że koledzy z pozostałych grup wrześniowych i nie tylko , w niedalekiej przyszłości będą mogli tą opinię potwierdzić lub podważyć. Do ZOBACZENIA na polu walki.
W załączeniu galeria zdjęć z budowy i z pierwszych potyczek bitewnych.

Powrót

Chcesz zobaczyć stare wpisy?
Zajrzyj do ARCHIWUM
%d bloggers like this: